loading...
دنیای عاشقی
لایو بازدید : 4 شنبه 27 مهر 1392 نظرات (0)
سلام بچه ها Hello

خوبین همگی؟

ممنون از نظراتی ک برام گذاشته بودین و ممنون از پست های زیباتون.

من به قولام عمل میکنم.

اگه برین اون پایین صفحه چت باکس رو میبینید :)))

تا الانم چند نفر گفتن یه مدیر از بین آقاییون انتخاب بشه..من ک موافقم فقط برادرای :) محترم لطف کنین 3 یا 4 تا کاندید تا سه شنبه معرفی کنین (می تونین بعد از این که اون 4 نفر رو به صورت توافقی بین خودتون انتخابیدید برای من اسامیشونو میل کنید) تا یه نظر سنجی راه بندازم و تا هفته ی بعدی مشخص بشه اون ادمین دیگری کی میشه :))

فقط فقط فقط لطفا کاندید هاتون تجربه داشته باشن.




لایو بازدید : 4 شنبه 27 مهر 1392 نظرات (0)
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

دو شب و دو نصفه روز و یک روز کامل را با خانواده بودم، با مادرم و پدرم، با خواهرهایم که جای یکیشان خالی بود، با برادرم و برادرزاده های شیرینم، و عشقم.

دو شب و دو نصفه روز و یک روز کامل احساس آرامش کامل داشتم، چون کنارم بودند و می دیدم که لبخند می زنند که آنها هم آرامش دارند که با هم شاد بودیم، بازی کردیم و خاطرات قدیم را تعریف کردیم و کشتی گرفتیم و مسخره بازی در آوردیم.

هر وقت با همیم برای چند ساعت یا چند روز، بعد مسافرتهای کوتاه، یا جشن تولد ها ، یا شب یلداها یا سال نوهایی که در این چند سال انتظار آمده اند و رفته اند، انتظاری که همیشه در این 4 سال فکر می کردم شاید تا 6 ماه دیگر  تمام می شود و شاید 6 ماه دیگر، دیگر اینجا و در کنارشان نباشم، همیشه بعد این لحظات شیرین، احساس تلخی و سردرگمی ام چند برابر می شود

تمام آن لحظه های شاد و آرامش دو دلم می کند و ترس به جانم می اندازد و دلم شور می زند و دهنم بد مزه می شود و احساس می کنم هیچ چیزی در دنیا به بوسیدن هفته ای یکبار مادر و پدر و خواهرها و برادرم نمی ارزد و هیچ چیز در دنیا به کشتی گرفتن با برادرم و سفت بغل کردن برادر زاده ها و خواهر زاده هایم نمی ارزد و من همه اینها را با چه چیزی می خواهم عوض کنم!!! می دانم ارزشش را ندارد و باز هم دارم به سمتش می روم و هر لحظه ترس و تردیدم بیشتر می شود و میلم به جا زدن هم !!! نمی دانم کدام یک را باید انتخاب کنم، افقهای فرو رفته در مه در دورست را، که می تواند قصری درونش داشته باشد اما خالی از عزیزانم، یا کلبه ای که دارم در ساحل امن و آرامم همراه با عزیزترینهایم

گاهی پیش خودم فکر می کنم شاید دلیل این همه تاخیر این باشد که رفتن اشتباه است و ماندن درست است، گاهی فکر می کنم که باید ماند و ساخت ، گاهی فکر می کنم که ماندن باتلاق شدن می آورد و رفتن ساحلهای جدید و زیبا در پیش رو دارد و تجربه های نو و امکان زیست با کیفیت تر برای نسل بعدی ام و امکانات بیشتر برای بچه هایم و شاید خواهرها و برادرهایم، گاهی فکر می کنم رفتن یعنی ناشکری همه آسایش و آرامشی که در پناه خانواده دارم وگاهی فکر می کنم ماندن ناشکری امکانی است که در پیش روست، گاهی فکر می کنم که وابستگی خوب است و گاهی فکر می کنم که وارستگی خوب است، گاهی فکر می کنم رفتن ظلم است به عزیزانم، گاهی فکر می کنم ماندن ظلم است به خودم و بچه هایم و گاهی شک می کنم رفتن ظلم است یا ماندن!

هر وقت با همیم برای چند ساعت یا چند روز، حالم خوب است ولی بعدش فکر و خیال راحتم نمی گذارد و دو دلی و ترس به دلم می افتد ، ترس از اینکه من نباشم و خدا نکرده ... پیش خودم می گویم من که اینجا همه چیز دارم (نه در حد اعلا ولی زندگی ام رو به راه است) دنبال چه می گردم؟ چه چیزی را با چه چیزی می خواهم عوض کنم، در این معامله پایاپای وزنه کدام طرف سنگین تر است؟ و این فکرها روزها و روزها با من هستند.

آنهایی که رفته اند به من بگویید چه چیزی را آنجا می توانم به دست بیاورم که اینجا نمی توانم و ارزشش بیشتر از چیزهایی است که اینجا دارم و آنجا ندارم؟


لایو بازدید : 3 شنبه 27 مهر 1392 نظرات (0)

در تاریخ جمعه ۱۹-۷-۹۲ برترین تیراندازان فارس در رکورد گیری جهت انتخاب تیم استان  برای شرکت در مسابقات قهرمانی کشور  با هم به رقابت پرداختند که  اقای محسن زارعیان  در رشته ریکرو  و خانم زهرا مرادیان  در رشته کامپوند از جهرم به جمع تیراندازان فارس پیوستند تا تیم منتخب فارس حضور مقتدرانه ای در مسابقات قهرمانی کشور که از تاریخ سی ام مهرماه لغایت چهارم ابان ماه در تهران برگزار میگردد  داشته باشد . با ارزوی موفقیت برای تیراندازان فارس


لایو بازدید : 2 شنبه 27 مهر 1392 نظرات (0)


محمد سیاوشی*با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات شتابان و عجولانه مسوولان و دست‌اندرکاران امر در خصوص افزایش سریع ظرفیت تولید فولاد کشور و از سوی دیگر ارتقای جایگاه ایران در رده‌بندي‌هاي بین‌المللی از نظر تولید فولاد خام‌ - بدون در نظر گرفتن شرایط‌، موقعیت و نیازهای ابتدایی این طرح‌ها و همچنین فراهم نبودن بستر و زیرساخت‌های لازم جهت افزایش تولید و ظرفیت‌- کارخانه‌های فولاد‌سازی کشور با چالش‌ها و مشکلات متعدد و بسیار زیادی در اکثر بخش‌ها، به خصوص در بخش تامین مواد اولیه از جمله آهن قراضه مواجه شده‌اند که در این گزارش سعی می‌شود به پاره‌ای از مشکلات و معضلات فعلی آن پرداخته شود.
امروزه تامین آهن قراضه برای صنایع فولادسازی به یک مشکل بسیار اساسی و حتی بحرانی تبدیل شده که یکی از دلایل مهم آن، کاهش سطح تولید قراضه داخلی و افزایش بسیار زیاد و روزافزون مصرف‌کنندگان بخش‌های دولتی و خصوصی است.
در حال حاضر از طرف هیچ نهاد یا سازمان دست‌اندرکاری خلأ کمبود آهن قراضه احساس نشده و هیچ‌گونه برنامه‌ریزی هم در خصوص چگونگی تامین مواد اولیه کارخانه‌های کوچک و بزرگ صورت نگرفته است؛ چرا که تمام فکر و توان مسوولان بر تولید سریع فولاد و افزایش سطح تولید آن در داخل متمرکز است. تداوم این شرایط که می‌رود دامنه بحران مربوط به آهن قراضه را به کل صنعت فولاد تسری دهد، به نظر می‌رسد به دلیل غفلت زیاد مسوولان از توجه جدی به بسترها و نیازهای اولیه طرح‌های فولادی از جمله نیاز به آهن قراضه نشات گرفته است.
برای روشن شدن ابعاد بحران آهن قراضه بهتر است نگاهی به نمودار همراه داشته باشیم. طبق نمودار قیمت قراضه از سال 1385 تا نیمه اول سال جاری رشد بیش از 700 درصدی را تجربه کرده است که لازم است پرسیده شود، چه اتفاقی افتاده و چه عللی دست به دست هم داده‌اند که تنها ظرف مدت 6 سال و نیم، چنین رشد قیمتی غیر‌قابل باوری رخ داده است. سوال دیگر این است که هزینه چنین رشد نامعقول و غیرمنطقی را چه کسی و از کجا باید پرداخت کند و تبعات و هزینه‌های چنین نوسانی چگونه دیده و محاسبه شده و در کجا سرشکن خواهند شد؟ با توجه به نمودار، جهش قیمت قراضه از سال 90 به بعد رخ داده که به نظر می‌رسد این رشد قیمتی به دلایل متعددی از جمله عدم مدیریت این بازار کماکان در حال ادامه یافتن است.
در واقع مشکلات و چالش‌ها در بازار قراضه بسیار زیاد و اساسی هستند، اما تا زمانی که مشکل اصلی که همان فراهم‌سازی تشکیلات یکپارچه و منسجم جهت مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح برای تامین قراضه به عنوان یکی از مواد اولیه و استراتژیک صنعت فولاد است، توسط وزارتخانه مسوول حل نشود، پرداختن به مشکلات و کاستی‌های دیگر - که اتفاقا از نقش و جایگاه بسیار زیادی هم برخوردارند- امری بیهوده و بی‌نتیجه است. ما زمانی می‌توانیم به حل و فصل مشکلات این بازار دل خوش کنیم که در وهله اول شاهد آن باشیم که وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی اصلی صنعت و تجارت کشور اقدام به تشکیل یک واحد مستقل در دل یکی از معاونت‌های مسوول خود با هدف پیگیری مستمر و اداره کارشناسانه و به دور از هرگونه منافع شخصی یا حزبی و با اختیارات کافی کند و این زمان است که می‌توان امید داشت با استقرار چنین تشکیلات منسجم، یکپارچه و قدرتمندی مشکلات این بازار یک به یک شناسایی و به ترتیب اولویت و اهمیت حل و فصل شوند.
در حال حاضر صنایع فولادسازی کشور به دلیل کاهش حجم قراضه موجود در داخل و همچنین تقاضای بالای آن توسط مصرف کنندگان، با سلاح و راهکاری به نام پول نقد وارد این بازار شده‌اند، به گونه‌ای که با افزایش بی‌رویه و رقابت گونه قیمت‌ها اقدام به خرید قراضه می‌کنند. از سوی دیگر در این بازار هر کارخانه‌ای که پول بیشتری پرداخت کند و استاندارد  کیفیت قراضه مصرفی خود را نیز پایین‌تر بیاورد واسطه‌ها و فروشندگان، قراضه خود را به آن کارخانه تحویل می‌دهند. متاسفانه باید گفت در این آشفته بازار، تنها واسطه‌ها و دلال‌های آهن قراضه هستند که به راحتی با استفاده از یک خط تلفن و به روش ارسال لحظه‌ای پیامک، جدیدترین نرخ خرید قراضه توسط کارخانه‌ها را به انبارداران زیر مجموعه خود اطلاع داده و ثروت‌های میلیاردی و بدون زحمت در سایه غفلت مسوولان به جیب می‌زنند.
اکنون در برخی مناطق قیمت قراضه با کاهش چند درصدی مواجه شده، اما به‌رغم کاهش قیمت، ورود قراضه به کارخانه‌ها نیز با کاهش بسیار زیادی مواجه شده است که دلیل آن خرید فوری قراضه توسط واسطه‌ها و انبارداران بی‌نام و نشان با قیمت کمتر و عدم عرضه آن به کارخانه‌ها به دلیل تنگنا قراردادن صنایع فولادسازی و در نتیجه افزایش بیش از پیش نرخ فروش قراضه و به دست آوردن سودهای کلان است.
در این میان لازم است به این مساله مهم و جدی اذعان کرد که در حال حاضر وضعیت قراضه در کشور به هیچ وجه عادی نیست و این شرایط تاکنون صدمات جبران‌ناپذیری بر پیکره صنعت فولاد کشور وارد کرده است. باید افزود قطعا ادامه این روند اوضاع را حادتر و صنعت فولاد کشور را با چالش‌ها و مشکلات بیشتری مواجه خواهد کرد و ناگوارتر از همه اینکه هیچ‌گونه آمار صحیح و قابل استنادی از میزان قراضه مصرفی و مورد نیاز صنعت فولاد کشور به خصوص از بخش خصوصی در دست هیچ نهاد یا سازمانی وجود ندارد و آمار موجود بیشتر از کارخانه‌های دولتی که ملزم به ارائه اطلاعات خود هستند به دست می‌آید، اما آمار و میزان واقعی قراضه مورد نیاز و مصرفی بخش خصوصی اصلا معلوم و مشخص نیست و این مساله بیشتر باعث التهاب و سردرگمی شده است. از این رو ورود سریع و بدون فوت وقت وزارتخانه مسوول به این موضوع بسیار لازم و حیاتی است. وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در اولین قدم برای اصلاح وضع موجود اقدام به تشکیل واحد کارشناسان برنامه‌ریزی و مدیریت قراضه مورد نیاز صنایع فولاد‌سازی کشور کند، به علاوه فعالان و دست‌اندرکاران دلسوز این بازار نیز به طور قطع با کمال میل و  بدون هیچ چشم داشتی و فقط در راستای رشد و تعالی صنعت فولاد کشور پیشنهادها، طرح‌ها، برنامه‌ها و راهکارهای بسیار زیاد و متنوعی را در خصوص حل همه جانبه معضلات این بازار در اختیار این واحد قرار خواهند داد تا از این راه، حل و فصل سریع این مشکلات و چالش‌ها بسیار هموارتر و کوتاه‌تر شود. در نهایت باید افزود از جمله مزایای ابتدایی اجرای این طرح و پیشنهادها، این است که ضمن حل و فصل اکثر مشکلات موجود در بازار  آهن قراضه، باعث خواهد شد، تامین و فرآوری آهن قراضه به یک صنعت مهم، تاثیرگذار و مدرن -با استفاده از دستگاه‌ها و تکنولوژی روز دنیا- تبدیل شود که در نتیجه آن منابع زیادی قراضه از درون با درجه کیفیت بسیار بالا به وجود آید، از سوی دیگر از هدر رفت منابع مالی نیز به شدت جلوگیری شده و تاثیرات مطلوب اقتصادی، زیست‌محیطی و امنیتی فراوانی هم حاصل می‌شود.
*مدیر پروژه شرکت توکا تدارک
Siavashi.1980@yahoo.com


لایو بازدید : 1 شنبه 27 مهر 1392 نظرات (0)
در این شکوه عظیم تاریخ ایران باستانم و در میان چهره های درخشان گذشته پرجدال میهنم

من به ان کفشگری که تمام هستیش را به خسرو پرویز شاهنشاه دادگر داد تا برای تحصیل فرزندش رخصت بگیرد و نتوانست بیشتر میبالم تا به هم عصر او بزرگمهر حکیم!

بزرگمهر همچنان که پیداست همانگونه و به همان اندازه حکیم است که انوشیروان عادل!!!!!!!!!!!


لایو بازدید : 2 یکشنبه 21 مهر 1392 نظرات (0)
روز بیست و هفتم در مسیر حج ابراهیمی

      امروز کلاس آموزش قرآن طبق برنامه برگزار شد . عصر جلسه کاروان تشکیل شد و در ابتدا مدیریت کاروان آخرین اخبار و اطلاعات را در خصوص ایام تشریق و برنامه کاروان ارائه نمودند و لیست لوازم مورد نیاز همراه زائرین در ایام مذکور را تشریح کردند .

      در ادامه پزشک مجموعه در مورد مسائل پزشکی و بهداشتی منی و عرفات مطالبی را بیان نمودند و روحانی کاروان برنامه انجام اعمال معذورین را که مقرر گردید فرداشب انجام شود ، تشریح کردند و به سوالات شرعی زائرین پاسخ دادند .

 


لایو بازدید : 5 شنبه 20 مهر 1392 نظرات (0)

اینو پستو از یاسی جووووووووووووونم گرفتم....هعی!!!!!

حالمو خییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییلی خرااااااااااااااااااب کرده!!!!!

.

.

.


با تـــــــــــــو بودن بدی رو از یـــــــــــــــــــادم برد...

وقتیـــــــــــــــ دیدم تــــــــــــو هم بدی ماتــــــــــم برد...


امیدوارم همیشه بخنده:)



چشمامـــــــ میشن با یه لبخند خیســـــــــــ (ArashB9)


لایو بازدید : 3 شنبه 20 مهر 1392 نظرات (0)


چقـَدر امـروز حس میکنمـ نبودنتـــ رآ . . .


صدایتــــ در گوشمـ مے پیچد . . .


و مـטּ بے اختیـــار میگویمـ :


" جـآنَمــ " ؟؟


لایو بازدید : 1 شنبه 20 مهر 1392 نظرات (0)

هو

با سلام امروز با پست شرح حال ابن تیمیه در خدمتتون هستم.

یکی از کسانی که در طول چندین قرن، مورد توجه خاص وهابیان قرار گرفته و برای او ارزش فراوانی از نظر علمی قائلند؛ تقی الدین احمد بن عبدالحلیم معروف به ابن تیمیه است. او کسی که افکار وهابیان از او سرچشمه می گیرد.

وهابیان برای او کنگره های علمی گرفته و کتاب هایی در مدح و منزلت و شخصیت علمیش تالیف نموده اند. و در حقیقت او را موسس مذهب خود می دانند؛ اگر چه آنان در ظاهر این مطلب را اظهار نکرده و خود را سلفی می نامند.

ما در این مقاله قصد داریم که به شرح زندگی او بپردازیم:

نسب ابن تیمیه

صاحبان کتب تراجم درباره ی نسب او چنین گفته اند: وی احمد بن عبدالحلیم بن عبدالسلام بن عبدالله بن خضر،تقی الدین، ابوالعباس، ابن تیمیه، الحرانی، الحنبلی، است.

در شهر حرّان در سال 661 ه.ق متولد شد و در سال 728 ه.ق در دمشق وفات یافت. در خانه ای پرورش یافت که اعضای آن بیش از یک قرن پرچم دار مذهب حنبلی بوده اند.

(تذکره الحفاظ، ج4، ص 1496؛ الوافی بالوفیات، ج7، ص 15؛ شذرات الذهب، ج6، ص80)

او بعد از شش سال با سایر خانواده اش از شهر خود- به جهت هجوم تاتار- هجرت کرده وارد دمشق شد. درآنجا برای پدرش موقعیت تدریس در مسجد جامع دمشق فراهم گشت و به تربیت دانش پژوهان پرداخت.

شروع تحصیل

ابتدا نزد پدرش مشغول به تحصیل شد و سپس اساتیدی را برای خود انتخاب نموده و از آنان بهره مند شد. برخی از اساتید او عبارتند از:

یک: ابو زکریا سیف الدین یحیی بن عبدالرحمان حنبلی

دو: عبد الله بن محمد بن عطاء حنفی

سه: ابن ابی الیسر تنوخی

نزد جماعتی از زنان هم درس فراگرفت که عبارتند از:

یک: زینب دختر مکی حرانیه

دو: ام العرب، فاطمه، دختر ابی القاسم بن قاسم بن علیّ معروف به ابن عساکر.

آخرین استاد او شرف الدین احمد بن نعمه مقدسی(متوفای 649 ه.ق) بود که اجازه فتوا را به ابن تیمیه داد.

(ابن تیمیه، حیاته و عقایده، ص57)

 جرات و جسارت

ابن تیمیه با کمک پدر کم کم اماده شد تا بر کرسی درس و اجتهاد بنشیند. تا اینکه بعد از وفات پدرش بر کرسی تدریس مسجد جامع دمشق نشست و درسش را در زمینه های مختلف؛ از قبیل: تفسیر، فقه و عقاید گسترش داد.

لکن به خاطر کج سلیقگی و انحرافی که داشت درصدد مخالفت با عقاید رایج مسلمین برآمد. فتوا و نظرات اعتقادی و فقهی اش برای او مشکل ساز شد.

در جواب نامه ها از اعتقاداتش از قبیل: تجسیم، حرمت زیارت قبور اولیا، حرمت استغاثه به ارواح اولیای خدا، حرمت شفاعت و توسل و... را ابراز می کرد.

ابن کثیر از شاگردان وی می گوید: در روز هفتم شعبان مجلسی در صر حاکم دمشق برگزار شد. و در آنجا همه متفق شدند اگر ابن تیمیه دست از افکارش بر ندارد او را زندانی کنند. سپس بعد از اظهار اعتقاداتش در مناظره با شمس الدین عدنان او را در برجی حبس نموده و سپس او را به حبس معروفی به نام ( جبّ ) منتقل ساختند.

(البدایه و النهایه، ج14، ص4)

توجه: عزیزان این مطالب کاملا به صورت خلاصه شده میباشد. برای توضیحات بیشتر و یا سوالات نظرات خود را مطرح نمایید.

پس از کش و قوس های فراوان قرار شد او از زندان آزاد شود اما دست از افکارش بردارد اما چنین نشد و در مصر ماند.

در سال 718ه.ق در شام، کرسی تدریس و افتاء را بر عهده گرفت و در آنجا نیز فتوا و عقاید نادر خود را مطرح نمود. این خبر  به گوش علما و قضات و دستگاه حاکم رسید، او را خواستند و در قلعه ای به مدت 5 ماه حبسش نمودند.

سرانجام روز دوشنبه، عاشورای سال 721 ه.ق از قلعه آزاد شد. پس از آزاد شدن تا سال 726ه.ق بر کرسی تدریس قرار داشت. بازهم به خاطر افکار خود و نشر آن، در همان قلعه ی سابق محبوس و تحت نظر قرار گرفت. در آن مدت مشغول تصنیف شد، ولی بعد از مدتی از نوشتن و مطالعه ممنوع گشت، و هر نوع کتاب، قلم و دواتی که نزد او بود از او گرفته شد.

(مرآه الجنان، ج4، ص277)

یافعی میگوید: ابن تیمیه در همان قلعه از دار دنیا رفت؛ در حالیکه 5 ماه قبل از وفاتش از دوات و کاغذ محروم شده بود.

(المنهل الصافی و المستوفی بعد الوافی، ص340)

  عصر ظهور ابن تیمیه

توجه: به دلیل ازدیاد مطالب در این قسمت، از گفتن مقدمه ای پیرامون حمله مغول به ایران و عراق و  از بین رفتن آثارهای مختلف صرفه نظر میکنیم.

ابن اثیر از مورخان مشهور اهل سنت می نویسد: مصایب وارده بر مسلمین از سوی مغول آن چنان سهمگین بود که مرا یارای نوشتن آنها نیست و ای کاش مادر مرا نمی زاد.

(الکامل فی التاریخ، ج12، ص358)

ارغون نوه ی هلاکو(683-690) به وسوسه ی وزیر یهودی اش سعد الدوله ی ابهری در اندیشه تسخیر مکه و تبدیل به بت خانه افتاد و مقدمات این دسیسه را نیز فراهم ساخت، که خوشبختانه با بیماری ارغون و قتل سعد الدوله آن فتنه ی بزرگ عملی نشد.

(کتاب: وهابیت، مبانی فکری و کارنامه عملی* آیت الله سبحانی)

(کتاب: تاریخ مغول* عباس اقبال آشتیانی)

در چنین زمان حساسی که کشورهای اسلامی در تب و تاب این درگیری های ویرانگر می سوخت و مسلمانان مورد حمله ی ناجوانمردانه ی شرق و غرب قرار گرفته بودند، ابن تیمیه موسس اندیشه های وهابیت دست به نشر افکار خود زد و شکافی تازه در امت اسلامی ایجاد کرد.

شوکانی از علمای بزرگ اهل سنت می گوید: محمد بن محمد بخاری حنفی متوفای سال 841 در بدعت گذاری و تکفیر ابن تیمیه بی پرده سخن گفته است تا آنجا که در مجلس خود تصریح نموده که اگر کسی به ابن تیمیه "شیخ الاسلام" اطلاق کند، کافر است.

(البدر الطالع، ج2، ص 260)

عصر ظهور وهابیت

بعد از مدتی بنا به دلایلی مانند اعتراضات و انتقادات علما و دانشمندان مذاهب مختلف با عقاید ابن تیمیه، افکار و عقاید وی در بوته ی فراموشی سپرده شد.

ولی در قرن 12 ه.ق این افکار در منطقه ی نجد که عاری از تمدن و فرهنگ بود، مجددا منتشر شد و پس از آن توسط قدرت سعودی و با پشتیبانی قدرت های استعماری به ترویج آنها پرداخته شد.

طرح مجدد افکار ابن تیمیه توسط محمد بن عبدالوهاب در بدترین شرایط تاریخی و اوضاع بسیار نامناسبی صورت گرفت که امت اسلامی از چهار طرف مورد تهاجم شدید استعمارگران صلیبی قرار داشت و بیش از هر زمان نیاز به وحدت کلمه داشت.

 عملکرد سیاسی

اسلام دینی است که مردم را به دو اصل اساسی دعوت می کند: یکی کلمه ی توحید و دیگری توحید کلمه و وحدت بین مسلمین.

پیامبر اعظم (ص) در طول 23 سال بعثت مردم را به کلمه ی توحید و گفتن ((لا اله الا الله)) و التزام به تبعاتش دعوت کرد.

نیز همه را برای پیش برد اهداف اسلام به توحید کلمه و اتحاد فراخواند؛ زیرا در سایه اتحاد است که مسلمین می توانند بر مشکلات فائق آمده، راه نفوذ دشمنان را ببندند.

خداوند متعال می فرماید: همگی به ریسمان خداوند چنگ زنید و متفرق و پراکنده نگردید(سوره آل عمران آیه 103)

در جای دیگر می فرماید: همانا مومنین برادر یکدیگرند(سوره حجرات آیه 10)

لذا پیامبر اسلام (ص) بین اوس و خزرج، مهاجرین و انصار عقد اخوت بست. در عین حال مشاهده می کنیم که ابن تیمیه به این سفارش ها توجهی نکرده و با ابداع افکاری بر خلاف مسلمین- از صدر اسلام تا زمان خود- و تکفیر آنان، سبب ایجاد اختلاف بین مسلمین شد؛ خصوصا با در نظر گرفتن وضع سیاسی آن عصر؛ زیرا سرزمین های اسلامی از هر طرف مورد هجوم و غارت دشمنان قرار گرفته بود.


 در آن زمان مسلمین احیاج مبرمی به یکپارچگی داشتند اما ابن تیمیه با عناد تمام شروع به نشر افکار خرافی و انحرافی خود نمود و هر کسی با افکار او مخالفت می کرد او را به کفر و شرک و زندقه متهم می ساخت. بنابراین همراه با مریدانی که پیدا کرده بود، سبب ایجاد اختلاف بین مسلمین گشت.

و لاحول ولا قوه الا به الله العلی العظیم

در پست بعدی انشا الله برخی از فتاوا و آرای ابن تیمیه رو بررسی می کنیم.

یا علی ع


تعداد صفحات : 11

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 112
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 28
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 24
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 24
  • بازدید ماه : 24
  • بازدید سال : 30
  • بازدید کلی : 912